lørdag 25. april 2009

Påske shopping

Christian Audigier hvitvin kjøpt på taxfri butikken på Gardermoen for 119 kr flaska.

Denne påsken var vi på Gran Canaria. Det var første og trolig siste gang vi var der. Været var flott, men plassen kan jeg styre min begeistring for. Kan ikke fatte hvorfor folk reiser tilbake dit år etter år. Det eneste som er bra er jo at det er et godt klima uten alt for lang reisetid i vinterhalvåret.

Men uansett så fikk jeg i alle fall litt sol på kroppen og en ny veske som jeg er veldig fornøyd med. Vesken er av merket Dibagi og er halvstor. Akkurat passe til strikking og litt til.

lørdag 18. april 2009

Retro grytekluter


Jeg har heklet et par gytekluter inspirert av påsken og ALVORADAs blogg hvor det var bilde av en fin gryteklut.

Sweetheart dress


Mønsteret til denne kjolen finner du her.



Kjolen til Hedda er ferdig. Det er sweetheart dress nummer to jeg strikker. For å få den litt større så strikket jeg med tykkere garn og pinne 3 1/2. Den passer akkurat til Hedda på 2 1/2 år når jeg strikket den i str 12 mnd. Ble veldig fornøyd med denne og fant knapper som passet perfekt. Det var selvsagt de dyreste de hadde, men det var de jeg skulle ha.


fredag 20. mars 2009

Retroputa


Nå er den ferdig. Om den ble fin.... Nja si det. Fargerik ble den i alle fall. Her er et bilde av den. Det er ikke riktig pute inni, så det ser ikke helt fint ut. Skal hekle en til i litt penere farger.

torsdag 12. mars 2009

Lue til Hedda

Tante har laget ny lue til Hedda. Den er strikket i en tråd PT Panda og en tråd Sandnes Alpakka. Pinne nr 3,5. Grått ble litt kjedelig, så jeg frisket opp med en rød heklekant og et rødt hjerte på siden. Luen ble veldig myk og god. Hedda er meget rask med å rive av seg alt som klør, men det ser ut til at denne besto testen.



søndag 8. mars 2009

Trudes retropute

Jeg er en strikker og har aldri heklet. Men i det siste har jeg hatt veldig lyst til å lære. Så nå har jeg startet på en pute. Den hekles i Falk ullgarn med heklenål nr 4.




Dette er en gammel pute etter min mormor. Vi har ikke noe mønster, men jeg har fått hjelp av min mor. Hun har kikket på den gamle puta og funnet ut hvordan den er laget. Jeg ønsker meg en kul, rund retro pute. Er litt spent på fargene jeg har valgt, men det var de fargene jeg hadde liggende. Og i dag er det søndag og butikkene er jo stengt.


søndag 1. mars 2009

Central park hoodie






Endelig er jakka ferdig. Jeg startet den 22. januar og ble ferdig den 19. februar. Den var veldig enkel og grei å strikke. Kjøpte meg en omgangsteller for å holde orden på når flettene skulle krysses. Ellers gikk det greit å lese og forstå det engelske mønsteret. Den ble strikket i 3 tråds Rauma ullgarn på pinne nr 4.



Jeg har faktisk kjøpt garn til ei slik jakke til i rødt garn av typen Smart superwash. Så det er bare å sette i gang.

Samtidig har jeg startet på et langtidsprosjekt. Jeg hekler bestemor ruter til et lappeteppe. Fargene er skikkelig 70 talls retro. Gul, grønn, orange, rød, gul, brun, turkis og lilla. Er nesten litt lei etter 6 lapper så det spørs når dette teppet blir ferdig....

tirsdag 27. januar 2009

Ravelry

Da har jeg endelig kommet meg inn på Ravelry. Dette er et meget nyttig verktøy. Her kan man surfe gjennom alt som andre har laget og få mange idèer om hva man vil strikke selv. Nesten for mange. Og det står hvilket garn de har brukt og link til mønsteret. Og man finner seg strikkevenner fra hele verden. Og kan få hjelp om man sliter med å tolke engelske mønstre.

For tiden holder jeg på med to ting. Jeg strikker Central Park Hoodie. Engelsk mønster, men det ser ut til at det går greit. Ved siden av så har jeg et mindre prosjekt. Det er Anemoi mittens.
De er bare helt nydelige. Bilder kommer etterhvert som det blir noe og ta bilde av.

Trude

søndag 18. januar 2009

Porom lue

Her er min Porom lue. Mønsteret fant jeg hos Brooklyntweed. Måtte bare kjøpe det og laste det ned med en gang jeg så det. Første gang jeg strikket etter engelsk mønster. Men det gikk veldig greit. Fikk litt hjelp fra denne siden:http://www.knittinghelp.com/videos/decreases . Var usikker på hva SSK betydde, men fant det ut der.






Lua ble veldig fin på. Den sagger akkurat nok etter min smak. Strikket den i Sandnes Alpakka på pinne nr 3 1/2 og 4 1/2.

Fellingen på toppen krevde litt konsentrasjon for å følge med på hvor man var i mønsteret.







Mora til venninna mi fikk også en slik lue.
Det var så gøy for hun ble helt fra seg av glede.
Den første lua hun hadde hatt som hun selv
syntes hun kledde. Da er det gøy å gi bort noe ja.


Ha en fortsatt fin søndag!

lørdag 17. januar 2009

Sweetheart kjole





Da har jeg også fått strikket en sweethart kjole. Den ble laget i størrelse 12 mnd. Pinne 3 1/2 i Sandnes mini Alpakka garn. Den ble passe til tanteungen på 2 1/2 år. Her kan du se noen bilder av den.




Fant også noen knapper som passet perfekt for kjolen. De var helt nydelige.
Mønsteret er laget av Tora Frøseth og det kan du få kjøpt og lastet ned her. Det var enkelt å forstå selv for en som ikke har strikket fra et engelsk mønster før.


Her er jenta med kjolen på. Skulle bare se om den passet, men hun ville ikke ta den av seg.
Så jeg regner med at hun ble fornøyd.









torsdag 1. januar 2009

Jul og ferdige prosjekter

Tante sine jenter på juleaften.




Her er nøstebarndressen som jeg har strikket til Hedda. Den er visst veldig god og blir flittig brukt om dagen. Deilig å ha en ulldress under dressen sin i barnehagen eller ut og inn av bilen.


Jeg har også strikket noen gode luer til jentene. De sitter kjempegodt på hodet, er varme og deilige nå som det er så kaldt. De er strikket i dobbel babyull. Mønsteret har jeg funnet på selv etter å ha sett bilde av en lignende lue.








onsdag 12. november 2008

Bukse og jakke til Tilde


Da er det nye settet ferdig. Tilde har fått gode varme klær. På pinnene er en nøstebarn dress til storesøster som er ferdig om ikke så lenge.







fredag 7. november 2008

Mange prosjekter på gang


Da har jeg strikket to vester. Den svarte til meg selv og den andre i gave til ei god venninne.


lørdag 19. juli 2008

Ferien er ferdig

Ja, i dag blir jeg 36 år. Dagen feires med å spise Nachos med mine to beste venninner.

Ferien er overstått. Og jeg legger ved noen bilder fra turen.



Tatt fra kirkegården med utsikt ned til gamlebyen og mot Garavan delen av Menton.



Mange vakre blomster er det også i Menton som er Frankrikes varmeste sted. Her er det
et microklima som kommer av at stedet er vernet mot vind og kald luft fra nord av alpene.
Dette gjør at det er mange eksotiske fuglearter og planter her.


Mottoet til stedet er "min by er en hage".

De gjør en god jobb med å holde parkene og plantene vedlike her.

Kanskje jeg kommer tilbake til Menton en gang. Men Antibes er fortsatt min favoritt.
Gamlebyen i Menton.

søndag 8. juni 2008

Jakka er ferdig

Jakka er ferdig. Den var ikke morsom å strikke så jeg er glad jeg endelig er ferdig. Er sånn passe fornøyd med den.






Da nærmer det seg ferie. Det skal bli deilig. Reiser den 17. juni. To uker på den franske rivieraen.
Tviler ikke på at det blir en herlig opplevelse :-)